Zuid Afrika

We zijn er aan toe en de keuze is op Zuid Afrika gevallen.

We vertrekken op 07 september met KLM en Djoser naar dit verre land waar wij , Nederlanders, veel invloed hebben gehad in positieve en negatieve zin. Drie weken rondtrekken van Kaapstad naar Johannesburg waarbij week 1 gericht is op apartheid en koloniale historie, week 2 op de originele bevolking in de thuislanden Lesotho en Swaziland en week 3 richtte zich op de flora en fauna met als hoogtepunt de Big Five.

Onze reis.

Dag 1     Amsterdam – Kaapstad
Een lange vlucht met aankomst in het hotel om 22.30 uur.

Dag 2     Kaapstad

De eerste vrije dag en een ieder ging een beetje zijn eigen gang doch Robbeneiland moest gezien worden. De boot naar Robbeneiland, lange tijd de gevangenis van Nelson Mandela, vertrekt vanuit de oude haven: het Victoria en Alfred Waterfront. Heel indrukwekkend om te zien hoe apartheid zijn rechtsgang regelde. Om stil van te worden. De gidsen op het eiland zijn “oud”-gevangenen en vertelden uit de praktijk.

De beroemde Tafelberg bepaalt het gezicht van Kaapstad. Vanaf de boot terug naar het vaste land heb je daar een geweldige view op. Waar je ook staat in de stad, altijd zie je de imposante steile bergwanden oprijzen. Vaak ligt er een 'tafelkleed' over de berg; een dunne deken van wolken of mistflarden. Een makkelijke en leuke manier om je naar boven te laten vervoeren is per kabelbaan. Dat hebben we gedaan en werden boven verwelkomt door een ijzige kou, niet lang boven gebleven… ’s Avonds met een kleine groep gezellig wezen eten in Kaapstad…

Dag 3     Kaapstad excursie Kaap de Goede Hoop

Lekker met zijn allen in de bus naar Kaap de Goede Hoop. Natuurlijk rijden we een gedeelte via de Chapman’s Peak Drive, een route die langs baaien en rotspartijen voert en niet voor niets als één van de mooiste op aarde te boek staat. Onderweg doen we enkele schilderachtige plaatsjes aan, zoals Houtbaai en Simon's Town. Het laatste plaatsje staat bekend om de aanwezigheid van een kolonie pinguïns. Kaap de Goede Hoop zelf is een natuurreservaat met vele dieren en een begroeiing die typerend is voor deze streek, het zogenaamde 'fynbos'. Op de meest zuidwestelijke punt van Afrika zie je in het oosten de Indische Oceaan en westelijk de Atlantische. Ook zagen we deze dag de eerste wilde beesten zoals apen en struisvogels.

Dag 4     Kaapstad – Plettenberg Bay

We verlaten Kaapstad en maken eerst een kort stop in Stellenbosch. Onderweg zien we vele akkers met wijnranken maar ook kilomaterlang de krottenwijken van Kaapstad, om stil van te worden... In Stellenbosch, in 1679 gesticht door Simon van der Stel van de V.O.C., herinneren de Braak, het V.O.C-kruithuis en de vele witte Kaap-Hollandse huizen aan de Hollandse tijd; de plaats is als het ware een openluchtmuseum. We vervolgen onze weg via de bergen naar de kust, naar Plettenberg Bay. Plettenberg Bay is vanwege zijn bergen, witte stranden en helderblauwe zee ook bij Zuid-Afrikanen zelf een geliefd vakantieoord.

Dag 5     Plettenberg Bay, Tsitsikamma nationaal park

In de ochtend een beetje rust genomen en vervolgens een excursie naar het Tsitsikamma nationaal park. Dit nationale park beschermt de 100 km lange kustlijn tussen Plettenberg Bay en Humansdorp. We maken een kleine maar inspannende wandeling naar de monding van de Stormrivier, die door een metalen hangbrug wordt overspannen. Mooie natuur waar land en zee bij elkaar komen.

Dag 6     Plettenberg Bay – Oudtshoorn

Busreis naar Oudtshoorn met eerste een bezoek aan het Olifantenpark. Daar worden de aantallen “wilde” olifanten in stand gehouden. Voor toeristen prima kennismaking met deze beesten. Vervolgens door naar de eindbestemming en verruilen de groene kuststrook voor de kleine Karoowoestijn bij Oudtshoorn. Onderweg kun je duidelijk zien hoe bergen het klimaat beïnvloeden: de hoge bergruggen houden alle regenwolken tegen. Tussen de taaie struiken scharrelen duizenden struisvogels hun kostje bij elkaar. Onderweg zie je grote boerderijen, waar de struisvogels gefokt worden die Oudtshoorn naam en faam gaven. Onze accommodatie ligt schitterend in de Swartbergen en straalt de specifieke oude gezelligheid uit. We eten IN patat.

Dag 7     Oudtshoorn, Cangogrotten en struisvogelfarm

We bezoeken tevens de beroemde Cango-grotten. Deze grotten zijn fameus om hun mooie druipsteenformaties. Een leuke gids leidde ons door verrassend grote ruimtes met stalagmieten in alle vormen en maten.
Vervolgens naar een struisvogelfarm waarbij we een complete uitleg krijgen en de dieren en hun leefomstandigheden van dichtbij bekijken. De liefhebbers kunnen hier ook de lokale wijn proeven en een echt struisvogelbuffet nuttigen. Natuurlijk waren wij liefhebbers…

Dag 8     Oudtshoorn - Graaff Reinet

Door de uitgestrekte, dorre Karoo rijden we naar Graaff Reinet. Deze plaats gelegen aan de voet van de Sneeuberg keten is een van de oudste steden in Zuid-Afrika. De traditionele architectuur is hier vrijwel onaangetast en het centrum bevat maar liefst zo'n 200 monumenten. Naast prachtige Kaap-Hollandse huisjes tref je hier rijk bewerkte Victoriaanse villa's aan. Het Reinet Huis aan Parsonagestraat en het Drostdy Hotel zijn hier de beste voorbeelden van.
In de nabijheid van Graaff Reinet ligt het Karoo Nature Reserve met de Vallei der Verlatenheid waar we met z’n allen naar toe gingen en genoten van de beesten en de bewuste vallei met een “mooie” zonsondergang. Aansluitend een gezellige en overheerlijke afrikaanse braai (BBQ) gevolgd door een gezellige avond. Onze oudste reisgenoten Piet (88) en Harrie (72) waren jarig.

Dag 9     Graaff Reinet - Lesotho

De route van Graaff Reinet naar Lesotho gaat via de mooiste berglandschappen van de Grote Karoo noordwaarts naar de grens van het hoog gelegen koninkrijkje. Met haar groene hooggelegen bergruggen wordt Lesotho wel het Koninkrijk in de Hemel genoemd. Lesotho is een klein Afrikaans land waar een groot deel van de bevolking, Basotho genaamd, nog op traditionele wijze leeft. Het contrast met het moderne Zuid-Afrika is dan ook groot.

Dag 10 Lesotho

We overnachten in een eenvoudige maar zeer leuke accommodatie, van waaruit je te voet of te paard de prachtige omgeving kunt verkennen en kennis maakt met de traditionele levenswijze van de Basotho. Door een bezoek aan het dorp met haar mensen en leefwijzen waan je je hier in écht Afrika.  Een bezoek aan een pre-school hoorde ook bij de rondleiding.

Dag 11 Lesotho - Golden Gate - Royal Natal NP

We laten de rust en vriendelijke bevolking van Lesotho achter ons en rijden verder naar de Drakensbergen. De Drakensbergen vormen een randmassief, met spectaculair steile kliffen en diepe valleien.

Dag 12 Royal Natal National Park

Via het Golden Gate nationaal park bereiken we het Royal Natal nationaal park waar we overnachten. Water is een schaars goed in Zuid-Afrika, maar dat geldt niet voor dit gebied. Er zijn talloze snelstromende beekjes en klaterende watervallen. We maken een mooie wandeling naar de cascades (stroomversnellingen) in een mooie omgeving, Jammer dat er winig water is in deze tijd van het jaar… Niet alleen fantastische vergezichten, ook de ongereptheid van het gebied en de stilte om je heen maken het verblijf onvergetelijk.

Dag 13 Royal Natal - St. Lucia

We reizen verder naar het noorden van Zuid-Afrika. Het St. Lucia-moerassen reservaat is in feite een lagune, gevormd door een brede riviermonding van maar liefst 65 kilometer lang. Het meer is niet diep en blijkt een uitstekende leefomgeving voor nijlpaarden en krokodillen. We hebben ze van dichtbij gezien, onze eerste echte wilde beesten, klaar voor de laatste spectaculaire week. Het meer wordt omringd door dichte bossen en moerassen met mangroven, waar talloze vogels leven. We verblijven in appartementen in het centrum van het ontwikkelde St. Lucia, waar we ’s avonds een lekker hapje en een drankje hebben genomen. Klaar voor de volgende spannende dag.

Dag 14 St. Lucia

De volgende dag vroeg uit de veren voor onze eerste gamedrive in het Hluhluwe/ Umfolozi Game Reserve, één van Zuid-Afrika's meest bekende wildparken. Dit park is licht glooiend en opmerkelijk groen. Hier leeft wel de big five die we niet allen gespot hebben. Wel een zeer spannende, natte en mooie dag beleefd. Daarnaast een goede indruk gekregen van Afrikaanse wildernis.

Dag 15 St. Lucia - Swaziland

Tijdens de reis door Zuid-Afrika maken we ook een uitstapje naar het kleinste koninkrijk van Afrika: Swaziland. We rijden in ongeveer vijf uur naar de tweede stad van Swaziland, Manzini. Aan het eind van de middag komen we aan in een schitterend wildreservaat met onder andere giraffen, kroks, wrattenzwijntjes en antilopen als de impala en de blesbok. Door het kamp, waar we overnachten, wandelen ook allerlei dieren, wroeten wrattenzwijntjes in de struiken en af en toe zie je een impala door de bomen wegschieten. Gewoon een bijzondere locatie. Onze accommodatie bestaat uit een traditionele Bee-hive. De locatie is met name gekozen om de Afrikaanse sfeer.

Dag 16 Swaziland

Vanuit het kamp hebben we een 'gamedrive' gemaakt te paard onder begeleiding. Twee uren op de rug van een paard kunnen je flinke spierpijn bezorgen. Daarna naar het traditionele dorp  waar de vrouw de baas is… Leuke dans en uitleg door de dames en kids. 's Avonds een optreden van de dorpelingen en kamppersoneel met een Afrikaanse dans.

Dag 17 Swaziland - Kruger National Park

We steken de grens met Zuid-Afrika weer over en rijden naar het Kruger Park. We krijgen vast de gelegenheid om wild te zien, wanneer we langzaam naar onze sfeervolle chalets/rondavels rijden. Klinkt goed maar de accommodatie was het minst van onze reis… Het park is uniek door de omvang, opzet en grote verscheidenheid aan dieren die hier leven.

Dag 18 Kruger NP, gamedrive per jeep

We maken deze dag een zogenaamde ‘gamedrive’ waarbij giraffen, zebra's, buffels, talloze impala's en vele kleurrijke vogels je pad kruisen en we proberen de plaatsen te vinden waar olifanten en leeuwen zich ophouden. Op de luipaard na hebben we alle dieren die we wilden zien ook daadwerkelijk gezien. Een geweldige ervaring.

Dag 19 Kruger NP

Deze dag onze laatste rustige dag. Lekker liggen zonnen, watsappen, zwemmen en om half vier de avondgamedrive. Zeker de moeite waard; tijdens deze optionele tochten zie je de dieren die zich overdag schuilhouden! Dus in het donker op zoek naar luipaard en leeuw. Adrenaline schiet door je lijf als je er vindt!

Dag 20 Kruger NP - Blyde Rivier Canyon – Johannesburg – Amsterdam

Na ons verblijf bij het Kruger Park rijden we richting het westen naar de omgeving van de Blyde Rivier Canyon. We rijden de zogenaamde Panoramaroute, waarbij we stoppen op een aantal bekende uitkijkpunten. Zo brengen we een bezoek aan de ‘Drie Rondavels’, ‘Bourke's Luck Potholes’ en 'Gods Window'. De diversiteit van Zuid-Afrika's adembenemende landschap komt hier absoluut tot zijn recht. Vervolgens rijden we door naar Johannesburg waar we ’s avonds op het vliegtuig naar Nederland vertrekken. Wel eerst afscheid genomen van Johan, onze chauffeur en Henning, onze geweldige reisbegeleider.

Dag 21 aankomst Amsterdam

Een lange nacht met weinig slaap, even wachten op de koffers, afscheid nemen van de medereizigers, en naar huis. Een geweldige vakantie zit er op…

Natuurlijk een bedankje aan onze medereizigers Piet, Harrie, Eric, Anneke, Hans, Vera, Marijna, Sofie, Hans, Josje, Gerard, Annemarie, Rik, Miranda, Ingrid, Els, Rene en Willy. Het was gezelliiii!

Zuid Afrika,

een geweldig land met veel cultuur, wilde en makke dieren, mooie flora en fauna, mooie landschappen, slechte wegen (!), hele vriendelijke mensen, zoveel te zien, een mooie en goede weg ingeslagen ná apartheid...