THAILAND

Dit jaar werd onze keuze THAILAND en wel op de easy going-wijze. Lekker rustig aan.

Reisroute

DAG 1 Amsterdam - Bangkok

Het is zover! Op tijd weg naar Schiphol voor onze reis en vlucht naar Bangkok. Wederom een lange vlucht van dik 11 uren.

DAG 2 Bangkok

In de ochtend komen we aan in het drukke en bruisende Bangkok, één van de grootste metropolen ter wereld met maar liefst 17 miljoen inwoners! Bij aankomst staan onze reisleiders YanYoon en Koen ons al op te wachten en worden we naar het hotel gebracht om even bij te komen van de vlucht. We maken ook kennis met onze medereisgenoten. We zijn een groep van 10. In de avond genieten we van een dinercruise met live-muziek en dans over de Chao Praya Rivier.

DAG 3 Bangkok

Vandaag bezoeken we als eerste het Koninklijk Paleis, hier vinden wij de indrukwekkende Gouden en de Emerald Boeddha, twee erg belangrijke Boeddha beelden. De Gouden Boeddha is maar liefst 46 meter lang en de Emerald Boedda is een stuk kleiner, deze is 66 cm lang maar wordt wel gezien als hét belangrijkste godsdienstige symbool voor de Thai! Na ons bezoek aan het Koninklijk Paleis maken we een boottocht over de 'klongs' van de imposante Chao Praya rivier, die dwars door de stad loopt. Langs deze kanalen ziet u het oude Bangkok, waar monniken voedseloffers ontvangen bij de tempels, kinderen spelen bij het water en de bewoners zich per boot verplaatsen. Het diner is in de imposante Bayoke Sky Tower (300m).

DAG 4 Bangkok

Vandaag is de laatste volle dag in Bangkok en met de groep hebben we een fietstocht gemaakt door Bangkok. Heel bijzonder want we fietsen door kleine steegjes en paden, Chinatown en over markten en door keukens… Het diner is op onze thuisbasis.

DAG 5 Bangkok - Kanchanaburi

s' Ochtends bezoeken we de markt langs de spoorlijn waarbij alle kramen ingeklapt moeten worden als de trein er aan komt. Ook gaan we op pad naar de kleurrijke drijvende markt; bij het eerste ochtendgloren komen hier talloze bootjes met allerlei handelswaar en fruit samen.. Vervolgens reizen we hierna door naar de River Kwai voor een bezoek aan de beroemde brug en dodenspoorlijn en het kleine indrukwekkende museum en de oorlogsbegraafplaats.

DAG 6 Kanchanaburi

Vandaag maken we een excursie naar de indrukwekkende Hellfire Pass maken waar vele oorlogsgevangenen zijn gestorven (voor elke biels een dode), inclusief bezoek aan de fraaie Erawan watervallen.

DAG 7 Kanchanaburi - Ayutthaya

Vandaag gaan we naar de oude hoofdstad van Siam, Ayutthaya. Meer dan 400 jaar geleden was Ayutthaya een grote en welvarende stad. De eerste bereden olifanten gezien en een Boeddahoofd in de wortels van een boom. Vanmiddag lunchen we op een boot, deze werd vroeger gebruikt om de rijstoogst mee te vervoeren. Tijdens de lunch de eerste echte tropischer Thaise regenbui gehad…

DAG 8 Ayutthaya - Sukothai

We rijden in noordelijke richting naar Phitsanulok, waar we het volksmuseum bezoeken en een fabriekje dat bronzen boeddhabeelden maakt. De Thai geloven dat het schenken van een boeddhabeeld aan de tempel geluk brengt, hoe groter het beeld hoe beter! Vervolgens bezoeken we de Wat Mahattat tempel, voordat we via een mooie landelijke route verder rijden naar Sukothai.

DAG 9 Sukothai

Sukhothai is de eerste hoofdstad van Thailand. Dit is de plaats waar de Thaise cultuur tot bloei is gekomen. De tempels en paleizen in Sukhothai zijn in een stuk betere conditie dan in Ayutthaya, waardoor je een nog duidelijker beeld krijgt van hoe het hier vroeger was. Als al die Boeddabeelden nu een allen massief van goud waren…??

DAG 10 Sukothai - Chiang Rai

Op weg naar Chiang Rai, de hoofdstad van de gelijknamige provincie die in het uiterste noorden van Thailand ligt. Dit groene en bergachtige gebied was door zijn ligging lange tijd moeilijk toegankelijk, vandaar dat de unieke cultuur van de bergstammen zo goed behouden is. We verblijven drie nachten in deze schitterende omgeving.

DAG 11 Chiang Rai

Vandaag ontmoeten we de Akha-bergstammen, die ons meeneemt in hun eeuwenoude tradities en leefwijze. Daarna bezoeken we de Gouden Driehoek, waar de landen Thailand, Myanmar en Laos samenkomen en naar het het Opium Museum. Thailand heeft veel geïnvesteerd in de omschakeling van opium naar landbouw, een project wat goed geslaagd is.

DAG 12 Chiang Rai
De hele dag lekker in de zon aan het zwembad gelegen en natuurlijk gezwommen.

DAG 13 Chiang Rai - Chiang Mai

In het dorpje Sankaempaeng zien we de mooiste zijde maar ook handbeschilderde parasols waar we nooit afbeeldingen op t-shirts of telefoons konden laten schilderen. Onderweg naar Chiang Mai maken we een stop bij de Witte Tempel, een bijzondere tempel ingelegd met duizenden kleine spiegeltjes. We waanden ons even in de Efteling. Chiang Mai is de bruisende stad van het noorden met vele bezienswaardigheden, winkels en de beroemde avondmarkt met honderden stalletjes. Hier hebben we afscheid genomen van onze chauffeur en bijrijder.

DAG 14 Chiang Mai

Vandaag een bijzondere vakantiedag… Jan naar de tandarts vanwege een gebroken vulling. Goed gerepareerd. De rest van de dag een beetje shoppen en aan het zwembad. s’Avonds LEKKER gegeten met Am, de vrouw van Koen. Het was lekker want het waren frikandellen en bitterballen!!!

DAG 15 Chiang Mai

Een rustdag op de fiets, lekker door de omgeving in een warme zon. Een kleuterschool bezocht en een viering voor de overleden koning meegemaakt bij een tempel. Als buitenstaander(lander) werden we direct opgenomen tussen de mensen. Heel bijzonder. Diner was heerlijk en we kregen een cadeautje van Koen.

DAG 16 Chiang Mai - Bangkok

Vandaag een rustdag met lekker eten en voetmassage. In de namiddag gaan we naar het station van Chiang Mai voor de terugreis per nachttrein naar Bangkok. Wat zijn die Thai toch klein…

DAG 17 T/M 19 Bangkok -Hua Hin

In de ochtend komen we aan in Bangkok, waarna we heerlijk ontbijten! Vervolgens rijden we naar Hua Hin, gelegen aan de Golf van Siam. Hier verblijven we in een heerlijk vijfsterrenresort met zwembad.

Lekker genieten van de service , zwembad en het gezellige lekkere eten.

DAG 20 Hua Hin - Bangkok - Amsterdam

In de ochtend worden we naar de luchthaven van Bangkok gebracht, voor de vlucht naar Amsterdam waar u later op de dag aankomt. Einde van een heerlijke vakantie maar wel onze zwemkleding vergeten… We kopen wel nieuwe!

YanJoon en Koen, we zijn jullie dank verschuldigd voor de begeleiding en toelichtingen bij deze mooie reis. Voor ons gevoel hoorden jullie bij het reisgezelschap!!